Vragenderwijs is een serie activerings- en geheugenspelen. De blauwe koffers worden in veel organisaties dagelijks dan wel wekelijks gebruikt. Vragenderwijs Blauw deel 2 is nu totaal vernieuwd en heet voortaan
Blauw Deel 2 Visueel.
Het geheugenspel
Vragenderwijs Blauw Deel 2 Visueel geeft (activiteiten)begeleiders en verwanten een handvat om mensen met concentratie- en geheugenproblemen op een plezierige manier te activeren. Doel is niet alleen het geheugen te stimuleren, maar ook het meedoen in een sociale setting en het met elkaar in gesprek komen. Er is gezocht naar herkenbare en originele onderwerpen die veel gespreksstof opleveren. Gedurende het spel worden spelers gestimuleerd kennis, ervaringen en herinneringen in hun geheugen op te roepen en met elkaar te delen. Dat heeft een positief effect op het gevoel van welbevinden.
Deze nieuwe versie
Vragenderwijs Blauw 2 Visueel bevat voor het eerst ook illustraties. Daardoor zijn nieuwe werkvormen mogelijk, zoals het associëren op de tekeningen. Daarnaast zijn er meer makkelijke vragen toegevoegd, zodat differentiatie nu mogelijk is. Dat maakt het spel makkelijker voor mensen met dementie.
Inhoud van de spelkoffer:
- 350 kaarten met vragen en illustraties
- kleurendobbelsteen
- 130 fiches
- overzicht liedjes
- handleiding.
De vraagkaarten zijn per kleur in 5 thema's verdeeld:
- Groen = Natuur
- Rood = Taal
- Blauw = Liedjes
- Geel = Allerlei
- Oranje = Spreekwoorden & gezegden.
De spelkaarten en handleidingen zijn gelamineerd en dus makkelijk schoon te maken met een vochtige doek.
Deel 3 heeft dezelfde thema's maar andere vragen.
Wijzigingen t.o.v. de vorige versie:
- grotere spelkaarten
- 100 extra vragen (= totaal 350)
- per thema in een opbergdoosje
- veel vragen 'verjongd'
- meer makkelijke vragen
- een tip bij elke vraag
- een illustratie bij elk antwoord
- meer differentiatie mogelijk
- nieuwe handleiding (= meer werkvormen)
- een extra handleiding met 4 regels van elk liedje.