Samenvatting
Ouderen praten graag over vroeger: over hun kleding, het leven op school, veranderingen in het verkeer, apparaten die het leven gemakkelijker maakten, hun eerste baan, uitstapjes en vakanties. Reminiscentie-activiteiten hebben tot doel samen met ouderen herinneringen op te halen en hen uit te nodigen daarover te vertellen. Hieraan kunnen gevoelens van zingeving en eigenwaarde worden ontleend. Deze uitgave is een hulpmiddel daarbij. Bovendien vormen de verhalen en gesprekken een rijke bron aan informatie voor de betrokken professionals, zoals activiteitenbegeleiders, ouderenwerkers en sociaal-cultureel werkers.
In het eerste onderdeel van dit boek staat een groot aantal verhalen over vroeger, opgetekend uit de mond van ouderen zelf. Op een boeiende manier neergeschreven, waardoor het prachtig voorleesmateriaal is geworden, waarvan ouderen zeker zullen genieten. Met de vragen, tips en suggesties die bij de thema's worden gegeven, kunnen begeleiders direct aan de slag. Dit onderdeel is ook opgezet voor gebruik door vrijwilligers, mantelzorgers en medewerkers in de zorg.
Het tweede onderdeel van dit boek bevat een praktische handleiding voor het stapsgewijs opzetten en uitvoeren van reminiscentie-activiteiten. Professionals vinden hier alle informatie die ze nodig hebben. Daarbij maken de auteurs een onderscheid tussen ouderen met dementie en ouderen zonder ernstige geheugenproblemen.
Het derde onderdeel bevat onder meer informatie over de werking van het geheugen. Daarnaast wordt ingegaan op reminiscentie-activiteiten met verschillende generaties, culturen en speciale doelgroepen. Ook komt het gebruik van muziek aan de orde.
Dit boek, Terug naar Toen 2, heeft betrekking op ouderen in Nederland én Vlaanderen, die zijn geboren in de periode 1935 tot 1950. Eveneens verkrijgbaar is Terug naar Toen 1, dat gericht is op ouderen die geboren zijn in de periode 1920 tot 1935. Extra materialen en formulieren worden via internet ter beschikking gesteld.
Recensie(s)
Reminisceren is het samen met ouderen bewust ophalen van prettige, leuke herinneringen. Het is weliswaar geen therapie, maar het kan een therapeutisch effect hebben. In deze tweede druk valt op dat de lay-out sterk gewijzigd is en dat het boek nu in twee delen is gesplitst. Het eerste is gericht op ouderen die geboren zijn tussen 1920 en 1935. Het tweede op ouderen geboren tussen 1935 en 1950.
De opzet is ook gelijk gebleven. Na een afdeling met verhalen over een thema, bijvoorbeeld de lagere school: het leesplankje, spijbelen, schoolmelk, vulpen en ballpoint etc., volgen gerichte vragen om het geheugen te activeren en verder tips en verwerkingssuggesties. Er is een duidelijk verschil in de verhalen in beide boeken.
De tweede afdeling van elk boek bevat aanwijzingen over hoe deze activiteit in de praktijk kan worden opgezet. Wat de voetangels en klemmen zijn (dominante deelnemers, Tweede Wereldoorlog, orde handhaven etc.) met tips om hiermee om te gaan, want het moet leuk en gezellig blijven. Verder bevat dit deel een register.
Drs. Alice Rusch
Review toevoegen
Het is niet mogelijk om een review met 0 sterren te plaatsen *