-
Kon ik maar ...
Hoeveel mantelzorgers zullen dat niet verzuchten? “Kon ik maar iedere dag even bij moeder langs wippen!” Maar ja, moeder woont in een andere stad. En als zorgverlener zou je ook graag vaker even om een hoekje willen kijken! Maar ja, daar is in het schema eigenlijk geen tijd voor of die extra zorg wordt niet vergoed.
In zekere zin was het vroeger gemakkelijker. Kinderen en ouders woonden vaker in één huis. Buren kenden elkaar beter. De overbuur keek altijd of mijn Oma haar gordijnen wel open deed. Zo niet, dan stak ze over.
Gelukkig werd op een dag de telefoon uitgevonden! Iedere dag een belletje kan al helpen om de vinger aan de pols te houden. Een eenvoudige, herkenbare seniorentelefoon kan een eerste stap zijn. Om ongelukken in huis te voorkomen met het koken kan een kookwekker een handje helpen. En later een kookbeveiliger die gas en licht kan afsluiten als hij rook signaleert. Ook heel fijn voor buren die anders een risico zouden lopen. En ook prettiger dan voorgoed het gas afsluiten!
Tegenwoordig kunnen we het naar elkaar omkijken, steeds beter opvangen door de ontwikkelingen in de technologie. Handig nu we vaker verder van elkaar wonen.
Neem nu “Nettie”. “Nettie” kan met een combinatie van persoonlijke zorg én technologie zowel de mantelzorger als de persoon met dementie ondersteunen. Nettie levert op afstand toch zorg dichtbij! En het mooie van deze dienst en dit product is dat het behoorlijk flexibel is én in tegenstelling tot een mens niet moe wordt...
24/7 kan er bij uw geliefde of uw client een oogje in het zeil gehouden worden. Het ‘apparaat leert’ hoe iemand zich normaal gedraagt. Gaat iemand opeens slecht eten? Het systeem ziet dat en de (mantel)zorgverlener kan dat zien en daar op in spelen.
Het mooie van een product als Nettie is dat het te koop én te huur is, dat het snel leverbaar is én dat u geholpen wordt met de installatie.
Een flexibel product ook: want u kunt kiezen voor een “horloge” dat iemand kan dragen maar ook voor sensoren die “mee-kijken”. U kunt het systeem met én zonder tablet bestellen, met én zonder internet.
Ook met gebruik van technologie blijft maatwerk leveren belangrijk. Want iemand met dementie die nooit een (ouderwets) horloge droeg, gaat dat waarschijnlijk niet alsnog doen. Bovendien, hoe verder een vorm van dementie toe slaat, hoe meer deze mensen de behoefte hebben alles wat niet “lichaamseigen” is uit of af te doen: bril, gehoorapparaat, gebit, alarm. Weg ermee.
Als dat het geval is, dan kunt u kiezen voor sensoren: de persoon met dementie hoeft zelf niets te dragen!
Naarmate er meer zorg voor iemand nodig is, kunt u meer technologische middelen in (laten) zetten.
Zijn m.b.v. technologie alle risico’s uit te sluiten? Ik vrees van niet. Maar... hoe betrokken u ook bent, ook met persoonlijke zorg kunt u helaas niet alle gevaren voorkomen.
Maar als de technologie een stuk van uw zorg kan overnemen, dan kunt u als (mantel)zorgverlender de meer persoonlijke aandacht beter leveren!
Desirée van Keulen
(verteller, productonwikkelaar, schrijver)
In zekere zin was het vroeger gemakkelijker. Kinderen en ouders woonden vaker in één huis. Buren kenden elkaar beter. De overbuur keek altijd of mijn Oma haar gordijnen wel open deed. Zo niet, dan stak ze over.
Gelukkig werd op een dag de telefoon uitgevonden! Iedere dag een belletje kan al helpen om de vinger aan de pols te houden. Een eenvoudige, herkenbare seniorentelefoon kan een eerste stap zijn. Om ongelukken in huis te voorkomen met het koken kan een kookwekker een handje helpen. En later een kookbeveiliger die gas en licht kan afsluiten als hij rook signaleert. Ook heel fijn voor buren die anders een risico zouden lopen. En ook prettiger dan voorgoed het gas afsluiten!
Tegenwoordig kunnen we het naar elkaar omkijken, steeds beter opvangen door de ontwikkelingen in de technologie. Handig nu we vaker verder van elkaar wonen.
Neem nu “Nettie”. “Nettie” kan met een combinatie van persoonlijke zorg én technologie zowel de mantelzorger als de persoon met dementie ondersteunen. Nettie levert op afstand toch zorg dichtbij! En het mooie van deze dienst en dit product is dat het behoorlijk flexibel is én in tegenstelling tot een mens niet moe wordt...
24/7 kan er bij uw geliefde of uw client een oogje in het zeil gehouden worden. Het ‘apparaat leert’ hoe iemand zich normaal gedraagt. Gaat iemand opeens slecht eten? Het systeem ziet dat en de (mantel)zorgverlener kan dat zien en daar op in spelen.
Het mooie van een product als Nettie is dat het te koop én te huur is, dat het snel leverbaar is én dat u geholpen wordt met de installatie.
Een flexibel product ook: want u kunt kiezen voor een “horloge” dat iemand kan dragen maar ook voor sensoren die “mee-kijken”. U kunt het systeem met én zonder tablet bestellen, met én zonder internet.
Ook met gebruik van technologie blijft maatwerk leveren belangrijk. Want iemand met dementie die nooit een (ouderwets) horloge droeg, gaat dat waarschijnlijk niet alsnog doen. Bovendien, hoe verder een vorm van dementie toe slaat, hoe meer deze mensen de behoefte hebben alles wat niet “lichaamseigen” is uit of af te doen: bril, gehoorapparaat, gebit, alarm. Weg ermee.
Als dat het geval is, dan kunt u kiezen voor sensoren: de persoon met dementie hoeft zelf niets te dragen!
Naarmate er meer zorg voor iemand nodig is, kunt u meer technologische middelen in (laten) zetten.
Zijn m.b.v. technologie alle risico’s uit te sluiten? Ik vrees van niet. Maar... hoe betrokken u ook bent, ook met persoonlijke zorg kunt u helaas niet alle gevaren voorkomen.
Maar als de technologie een stuk van uw zorg kan overnemen, dan kunt u als (mantel)zorgverlender de meer persoonlijke aandacht beter leveren!
Desirée van Keulen
(verteller, productonwikkelaar, schrijver)
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.